.:++ Me+MySelf & I ++:.

dari dalam diri seorang aku..

Mari Berkebun Episod IV December 11, 2008

Filed under: Personal — asriey @ 9:43 am
Tags: , , ,

Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa telah terjadi kepada kebun pakcik. Alhamdulillah, kebun makin bersih dan semakin terurus. jagung pun dah mendatangkan hasilnya. antara kerja lain yang masih perlu disiapkan ialah:

1-bin untuk pagar. sebab ada anjing pandai korek lubang dan melepasi pagar.

2-tanam betik dicelah pokok pisang.

3-tambah pokok serai

4-bersihkan daun-daun rambutan yang kering dan bakar.

5-potong dahan-dahan rambutan yang dah tua.

Hasil jagung kali ni agak kurang memuaskan. ada tongkol jagung yang isinya tak penuh pun. mungkin kekurangan baja atau faktor tanah yang kurang sesuai. jagung ni memang manis. isinya kuning dan putih. Pakcik akan menyambung penanaman seterusnya  dalam bulan Januari 2009. InsyaAllah.

081211-6

Bin pagar

081211-1

baru nak membesar

Jagung

081211-2

dah besar dan berbunga

081211-5

jagung yang berjanggut

081211-3

hasilnya yang telah dipetik

dan hasilnya yang tak cukup sempurna.

dan hasilnya yang tak cukup sempurna(setelah buang kulit)

 

5 Responses to “Mari Berkebun Episod IV”

  1. danny Says:

    wah! jagung mutiara. Saya ni ada kebun juga. Dah lama cari benih ni. Kat mana nak dapatkan benih jagung mutiara ni? Boleh bagi kat saya setongkol tak nak wat benih? setongkol yang dah tua.

    TQ

  2. nixk Says:

    yie, sbb ape eh kalau kita tanam jagung, hasilnya tak seberapa.isi tak penuh? kalau beli kat kedai,cantik la pulak isi dia.

    tensen tul kalau tanam jagung nih.

  3. achik Says:

    salam //hye sy achik…nak taw sebab ape? sebab tak cukup air..jagung nak air secukup nye..sy ada menanam jagung mutiara..alhamdulillah hasil menjadi..lau nk taw selanjutnye hub sy…..

  4. . Says:

    salam. pagar yang ada beam tu semuanya buat sendiri ke? kalau upah tukang untuk korek lubang dan tanam tiang tahu x berapa ongkosnya?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s