.:++ Me+MySelf & I ++:.

dari dalam diri seorang aku..

Mari Berkebun August 12, 2008

Filed under: Personal — asriey @ 2:51 am
Tags: , , ,

Minggu lepas macam biasa pergi ke kebun. minggu ni rasanya paling multitask. rumput tak banyak sangat sebab dah meracun last 3 weeks. so certain kawasan je yang nak kena mesin. rambutan masih lagi banyak kat pokok. esp pokok kat belakang tu. so kat bawah ni ringkasan apa xtvt minggu lepas.

Mesin Rumput
ada certain kawasan yg rumput dh start panjang, kena mesin la awal2. nanti dh panjang2 jadi malas plak nak mesin. biasa mesin pakai pisau, kali ni pakai tali plak. kalau stakat pokok renek memang putus dgn mudahnya. tapi ada sejenis rumput ni mmg tak makan saman dengan tali. mau pakai pisau gak. minggu depan siap kau rumput. aku potong dengan pisau.

Tanam Pisang

Entah camne aku bleh terajin plak minggu lepas. memula start dengan tiga batang anak pisang. pastu tup tup dah 10 batang. ini aku jadikan peratus la. so kalau 10 pokok ni berjaya, dapat la 100%. sebenarnya aku pakai ekperimen tengok je. ada antaranya aku amik dari anak pisang yang dh besar. sebahagian plak dari anak pisang yg kecik2, yang baru macam rebung tu. so nak tengok bleh survive ke idak anak pokok pisang ni. untuk pengetahuan aku tak p kursus mana2 pun. tak macam sorang member tu, siap gi kursus tanam cendawan. hahahahah

Buat Beam Pagar

Aku pun taktau aku eja tu betui ke tidak. aritu dh pasang pagar, so skrg ni buat beam(simen bahagian bawah pagar) tu la. satu tujuannya tak bagi binatang/org lalu ikut bawah pagar tu. keduanya nak bg kukuh pagar tu. nk kena bancuh simen tu yg perit sket. pastu nak angkat pergi ke pagar tu. so far baru siap buat beam tu dalam 20% baru. banyak lagi tu weiii.

Petik Rambutan
Ini mmg kerja biasa skrg ni. tapi seronot arr. minggu lepas kutip tak banyak. nak bawak balik opis sket ja. tunggu kengkawan yg nak datang amik pun takdak. paling suka rambutan lychee kat pokok belakang tu. sangat sedap.

Next week aku tak balik. ada trip lain. KEDAH negeriku, tunggu aku kembali ke sana. harap2 pokok2 tu bleh survive la. eh, pokok pisang yang aku tanam tu haram aku taktau jenis/nama baka dia. maybe lepas ni aku nak kena buat penyelidikan sket ni.

 

One Response to “Mari Berkebun”

  1. mohd nor hasan Says:

    Pagar hijau tu sekaki berapa harganya?
    Saya sedang cari tempat yang murah.


Leave a Reply

